Регистрация

Реми по спора за кафе Gimoka

07 ноември 2006

Вносителят "Джордан" е наказан за това, че си присвоява изключителни права за внос, но не и защото внася продукта

Разпрата между двата вносителя на италианско кафе с марка Gimoka ("Джимока") в България - "Джордан" и "Венис", засега приключи с равен резултат, коментира вестник "Капитал".

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) миналата седмица уважи едната от претенциите на ищеца "Венис" и наложи на "Джордан" минималната санкция от 10 хил. лева заради подвеждащия надпис "изключителен вносител", който фирмата поставяла върху опаковките на кафе, захар и сметана Gimoka, които разпространявала в търговската мрежа. Втората претенция на "Венис", с която фирмата искаше "Джордан" да бъде санкциониран, че "използва чужда марка без правно основание", бе отхвърлена като неоснователна. Искането беше предявено с основанието, че "Венис" е притежател на търговската марка Gimoka за България. След проверка КЗК установи, че и

 
Двете фирми паралелно внасят оригинални продукти


с марката Gimoka, които купуват директно от италианския производител Gimoka S.r.L. Нито едната от тях обаче няма права за изключителен внос, сочи докладът на комисията.

Надписът "Изключителен вносител" върху етикетите на продукта би могъл да подведе потребителите, че "Джордан" единствен предлага оригинални продукти в търговската мрежа. Има вероятност тази практика да увреди имиджа на "Венис" и да причини финансови щети за фирмата, твърдят от КЗК.

От "Венис" са недоволни от размера на санкцията и възнамеряват да обжалват. "Финансовото наказание е прекалено ниско", казва Веселин Стоименов, мажоритарен собственик на "Венис". "Инвестирали сме значителни средства в разработването на марката на пазара, материалните ни загуби от нелоялните действия на "Джордан" са много по-високи", твърди той.

Освен това Стоименов не е съгласен и с второто решение на комисията. Твърди, че

 
"Венис" ще атакува отново


конкурента си по линия на правата си върху търговската марка. Целта е изцяло да попречи на "Джордан" да внася продукти с марката в страната.

"Венис" придобива правата върху търговската марка Gimoka за България преди близо година. Тя е регистрирана в българското патентно ведомство през 2004 г. от "Джимока България", тогава официален представител на Gimoka, Италия. През него до 2005 г. минават контактите на дистрибуторите с Италия. От близо година фирмата е преустановила връзките си с италианския производител, твърди Веселин Стоименов. Според фирмения регистър ДАКСИ в момента дружеството е обявено в несъстоятелност. Представители не бяха открити за коментар.

През октомври 2005 г. "Венис" придобива правата върху марката и започва да внася стоките директно от Италия.

Малко преди това "Джордан" са започнали да прилагат същата схема, твърди Стоименов. Според него от италианска страна няма заинтересуваност по проблема с правата върху вноса на продуктите в България. "За италианците е важно да се продава и бизнесът да върви", казва той. Представител на "Джордан" отказа да коментира случая пред "Капитал". Според правилата на конкурентното право в случая

 
Ограничаването на вноса е незаконно


тъй като става въпрос за оригинални продукти, а не за имитация, сочи решението на комисията. Вносът на стоки на един и същ производител от повече от един вносител е в интерес на крайния потребител, тъй като създава условия за ценова конкуренция. В противен случай има опасност да се създаде монополно положение за "Венис", твърдят от КЗК.

Преди пет месеца от "Венис" са подали молба пред Агенция "Митници" за задържане на стоки с марката, по реда на Закона за марките и географските обозначения. Според закона по молба на маркопритежателя митническите власти задържат стоката, докато получат от него становище дали тя е оригинална, или е менте и съответно разрешение да я освободят. Агенция "Митници" потвърдиха, че досега веднъж е задържана стока на "Джордан" на митница Пловдив. Стоката е била освободена с разрешение на "Венис"



--------------------



Кафе Gimoka



Кафе Gimoka попада в ниския до среден ценови сегмент. По-скъпо е от "Нова Бразилия" и по-евтино от Elite и Jacobs и Spetema. В сравнение с тези марки има по-слабо покритие в търговската мрежа и по-малък пазарен дял. Предлага се в пет вида опаковки - бяла, червена, синя, черна и златна. По информация на търговци най-скъпо и най-качествено е кафето в златната опаковка Gimoka Oro ("Джимока Оро"), което е смес от 95% сорт арабика и 5% робуста.



Кои са "Венис"



"Венис" е регистрирана през 1999 г. в Бургас с предмет на дейност "питейни заведения", сочи информация от фирмения регистър ДАКСИ. Веселин Стоименов участва с 90% собственост. Основно фирмата се занимава с внос и търговия с кафе на едро, вендинг автомати (кафе автомати на самообслужване) и консумативи, за кафе. "Венис" държи по 50% от "Венис вендинг" и "Слънчев бряг-Венис".



Кои са "Джордан"



"Джордан" е йорданска фирма, регистрирана през 1994 г. със седалище в Пазарджик. Според фирмения регистър ДАКСИ тя е собственост на Ахмад и Ясин Фахми Абделрахман Абделдайем и се управлява от първия. Занимава се с търговия с разнообразни стоки, основно хранителни, а също и напитки и тютюневи изделия. Внася на едро кафе, чай, подправки, набухватели. Внася запалките "Клипер".

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
"Билла" с 15% ръст на оборота за 2023, като продажбите надхвърлят 1.4 млрд. лева До края на тази година веригата планира да отвори още 12 магазина и да има над 170 обекта в България